KVL - KCL

قانون KCL,KVL

KCL :

قانونیه که اساس رفتارش بر یک قاعده ی کلی بنا شده .. جمع جبری جریانها در یک گره برابر است با صفر .. به بیان دیگه : مجموع جریانهایی که به یک گره وارد میشه برابره با مجموع جریانهایی که از اون گره خارج میشه ...

KCL : قانونیه که اساس رفتارش بر یک قاعده ی کلی بنا شده .. جمع جبری جریانها در یک گره برابر است با صفر .. به بیان دیگه : مجموع جریانهایی که به یک گره وارد میشه برابره با مجموع جریانهایی که از اون گره خارج میشه .. مثال کلی اون رو در شکل زیر میتونید مشاهده کنید .. الان در گره ی A سه شریان حرکتی برای جریان وجود داره که جریان های i1 و i2 و I از اون منشعب میشن ..  

 

قانون KCL میگه چی؟ I=i1+i2 یعنی جریان های ورودی i1 وi2  به عنوان ورودی گره باهم در یک جهت علامت قرار میگیرن (+) و جریان I به عنوان خروجی در جهت مخالف علامت قرار میگیره (-) .. بیان ریاضی ای که الان مطرح کردیم، مطابق شده با تعریف دومی که از این قانون داشتیم (جریان های ورودی به یک گره برابر است با جریان های خروجی از آن گره ..).. اما اگه بخوایم بر طبق تعریف اول، رابطمون رو تحلیل و بیان کنیم میتونیم به معادله ی روبرو استناد کنیم .. i1+i2-I=0 .. یعنی جمع جبری جریان ها در یک گره برابر است با صفر ..
اما اون چیزی که توی
KCL مهمه اینه که ما با چی سرو کار داریم .. همونطور که متوجه شدید توی این قانون صحبت میشه از یک سری نقاط مداری به نام گره .. برای همین در استفاده از قانون KCL دنبال تحلیل گره هستیم (Node Analysis) نکته ای که توی این تحلیل مهمه اینه که بر خلاف اون تصوری که از ظاهر این قاون استنباط میشه، باید به روابط ولتاژ توجه کنیم چون برای تعریف جریان طبق قانون اهم داریم: V=R*I پس برای اینکه بتونیم تحلیل گره رو داشته باشیم، باید مسیرهایی که جریان بین دو گره دنبال میکنه رو بر حسب تقسیم کردن ولتاژ بر مقاومت واسط به دست بیاریم .. مثلا شکل ساده ی زیر رو در نظر بگیرید ..  

 

در این شکل شما برای اینکه بتونید از رابطه ای که در بالا تعریف کردیم استفاده کنید، باید معادل جریان رو جایگزین کنید .. میدونید که جریان از گره ی A به گره ی B رفته پس مبدا و مقصد جریان مشخصه ..  

 

 

اما نوشتن معادل جریان، بر حسب ولتاژ های دو گره ی مبدا و مقصد صورت میگیره .. همین جاست که این بحث به وجود میاد که ولتاژ زاییده ی جریانه یا جریان زاییده ی ولتاژ .. (بگذریم حالا ..) این تفسیر روش تحلیل گره یا همون استفاده از قانون KCL .. همونطور که متوجه شدید، عمده ی بحث KCL روی پیدا کردن گره ی مناسب، گره ی مرجع و ابر گره میچرخه .. احتمالا زیاد شنیدید که بگن در گره ی X ؛ KCL میزنیم .. به عنوان مثال مدار زیر و روابط نوشته شده بر مبنای اون رو ملاحظه بفرمایید .. 

 

KVL : اساس این قانون ویژگی مداری دیگه ای رو تحلیل میکنه .. ولتاژ .. جمع جبری اختلاق پتانسیل ها در یک حلقه ی بسته (در هر زمان..) برابر است با صفر .. یعنی اگه از یک نقطه حرکت کنیم و روابط اختلاف پتانسیل رو برای المانهای قرار گرفته در مسیر بنویسیم  و دوباره به همون نقطه بر گردیم (یک مسیر بسته رو تشکیل بدیم..)معادل ریاضی وار صفر رو پیاده سازی کردیم .. (از نقطه ی شروع، به نقطه ی شروع .. درست مثل یک دور در گراف ..) بنابر این به نظر میرسه بر خلاف KCL که با گره ها کار میکرد، اینجا ما با مسیرهای بسته ای کار میکنیم که بهشون میگن حلقه یا مش .. بله .. دقیقا همینطوره .. یک تفاوت دیگه هم به وجود اومده ..  اونجا ما از معادل سازی جریان با تقسیم کردن ولتاژ بر مقاومت حرف میزدیم اما اینجا بر عکسه .. یعنی دنبال معادل سازی ولتاژ با ضرب کردن جریان در مقاومت عبوری هستیم .. میبینیم که نوع نگاهمون به مدار عوض شده .. اونجا دنبال پیدا کردن گره ی مناسبی بودیم که بتونیم ورودی و خروجی هاش رو با استفاده از معادلات گره ها تحلیل کنیم اما اینجا به دنبال حلقه ی مناسبی هستیم که بتونیم تحلیل حلقه مون رو انجام بدیم .. یعنی بگیم که چه مسیری رو انتخاب کنیم که بتونیم اطلاعات مجهولمون از یک المان رو به دست بیاریم .. بدون مقدمه میریم سراغ مثالی که در تصویر زیر بیان شده .. روند کلی قضیه در اون به وضوح مشخصه .. 

 

 

 

 

اما نتیجه ی مهمی که از قانون KVL میشه گرفت؛ چیه؟ ببینید یکبار دیگه برگردیم به تعریف .. جمع جبری ولتاژها در یک حلقه برابر است با صفر .. این موضوع شما رو یاد مطلب خاصی نمیندازه؟ سوالم رو عوض میکنم؛ چرا نگفته در حلقه ای مشخص؛ از این نظر که صرفا محدود بشه به مسیری بین دوگره .. در حقیقت نکته ای مد نظر کیرشهف بوده همینه .. Ciletti یه مقاله در همین مورد مطرح کرده که خیلی جالبه .. اما نکته چیه؟ در حلقه مبداء و مقصد مهم هستن؛ و اینکه از چه مسیری از a به b برسیم مهم نیست و این یعنی اینکه تحلیل مش مستقل از مسیر انتخابی هست .. این نکته ایه که خیلی جاها ازش استفاده میشه .. ساده تر اگه بخوایم بگیم میشه تصویر زیر .. 

 

نظرات 13 + ارسال نظر
نگین یکشنبه 1 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 08:42 ق.ظ

سلام ممنون از تمام دلسوزیتون منم دانشجوی برق هستم ولی مشکلم با خوندن وبلاگتون حل نشد کاش نوشته بودین که آیا kcl kvl مثال نقض هم داره یا نه؟

هاجر پنج‌شنبه 27 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 09:32 ب.ظ

خیلی ممنون.برا من خیلی مفید بود.

از اینکه مورد استفاده شما قرار گرفته خوشحالم

reza جمعه 18 مهر‌ماه سال 1393 ساعت 10:54 ب.ظ

ممنون .مطلب خیلی مفیدی بود.اجرت با خدا

[ بدون نام ] جمعه 5 دی‌ماه سال 1393 ساعت 08:27 ب.ظ

خیلی مفید بود ممنون

خوشحالم از اینکه مفید بود

[ بدون نام ] شنبه 27 دی‌ماه سال 1393 ساعت 10:58 ق.ظ

خیلی مفید بود , ممنون

حسین جمعه 31 اردیبهشت‌ماه سال 1395 ساعت 09:04 ب.ظ

سلام و خدا قوت . گاهی وقتا کارایی یک متن بهتر از توضیحات یک استاده . تشکر از توضیحات جامع و قابل فهم شما.

از اینکه مقبول شما قرار گرفته خرسندم

سعید شنبه 22 خرداد‌ماه سال 1395 ساعت 01:13 ب.ظ

ممنون واقعا مفید بود

بهزاد پنج‌شنبه 16 دی‌ماه سال 1395 ساعت 11:35 ق.ظ http://bazardf.blogfa,com

خوب بود ولی مشکل من با خوندن حل نشد متاسفانه

mahdie دوشنبه 22 خرداد‌ماه سال 1396 ساعت 02:15 ق.ظ

مرررسی فوق العاذه عالی توضیح دادید مشکلم حل شد

خوشحالم

mmd جمعه 25 خرداد‌ماه سال 1397 ساعت 06:45 ب.ظ

خیلی ممنون یه لحظه همین چیزای ساده یادم رفت اینا رو هم باید بری از درسای پایه پیدا کنی ممنون خیلی به دردم خورد

سجاد شنبه 5 مرداد‌ماه سال 1398 ساعت 09:29 ب.ظ

سلام. آیا حلقه و مش هیچ فرقی با هم دارند؟

ابوالفضل پنج‌شنبه 26 دی‌ماه سال 1398 ساعت 07:53 ب.ظ

Sinsw یکشنبه 8 تیر‌ماه سال 1399 ساعت 05:20 ب.ظ

استاد کارت عالی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد