UPS


 

بخش اصلی هر UPS قسمت اینورتر یا مبدل DC به AC ، آن است که وظیفه تبدیل ولتاژ DC باتری را به ولتاژ AC  در خروجی و تغذیه بار به عهده دارد واز نظر شکل موج نیز UPS های سینوسی بهترین انتخاب هستند. بنابراین می توان گفت هسته اصلی یک UPS خوب یک اینورتر سینوسی است. روش ها و ساختارهای بسیار متنوعی برای ساخت اینورترها وجود دارد که در اکثر کتاب های الکترونیک به آن ها اشاره شده است. ملاحظات طراحی مانند هزینه ، حجم ، کیفیت ، راندمان ، دسترسی به تکنولوژی ها و نقطه کار و مورد استفاده یک اینورتر ، معیارهای انتخاب روش ساخت یک اینوتر برای UPS سینوسی تولید یک سیگنال سینوسی 50 هرتز و اعمال آن به بیس چند ترانزیستور قدرت و تقویت خطی این سیگنال تا دامنه 220 ولت و چندین آمپر جریان می باشد اما به علت کار ترانزیستورها در ناحیه اکتیو وتلفات بسیار زیاد بر روی ترانزیستورهای قدرت حجم و هزینه این طراحی بسیار بالا و به طبع آن ، راندمان بسیار پایین است (کمتر از 50%) به طوری که عملا مورد استفاده نخواهد بود. بنابراین بهتر است از سوئیچینگ ترانزیستورهای قدرت و تقویت ولتاژ و انتقال توان به کمک ترانسفورمر و سپس فیلتر کردن خروجی سوئیچ شده و حصول مولفه سینوسی 50 هرتز در خروجی استفاده شود. در این حالت روش کنترل سوئیچینگ برای تثبیت ولتاژ و شکل موج خروجی ، کنترل پهنای پالس های فرمان سوئیچ ها می باشد. بنابراین روش کنترل یکی از انواع مدولاسیون پهنای پالس مانند  SOWM,Multiple, PWM, Single PWM یا PWM سینوسی MSPWM و یا ترکیب آنها می باشد که از بحث تئوری و مقایسه آنها اجتناب کرده و تنها اشاره می کنیم که چون اینورتر سینوسی مورد نظر است از مدولاسیون SPWM که در ادامه شرح داده خواهد شد، استفاده می کنیم. 

ادامه مطلب ...

کرونا در تجهیزات برق فشار قوی


تعریف کرونا

تخلیه الکتریکی ایجاد شده به علت افزایش چگالی میدان الکتریکی ،کرونا نام دارد. در حالی که این تعریف بسیار کلی است و انواع پدیده کرونا را شامل می شود.
 
ولتاژ بحرانی

گرادیان ولتاژی که سبب شکست الکتریکی در عایق شده و به ازای آن،عایق خاصیت دی الکتریک خود را از دست می دهد، گرادیان ولتاژ بحرانی نامیده می شود. همچنین ولتاژی را که سبب ایجاد این گرادیان بحرانی می شود ولتاژ بحرانی مینامند. 

ادامه مطلب ...

چگونگی بررسی و عیب یابی نشتی گاز SF6

گاز SF6  در صنعت برق، به عنوان یک ماده عایقی در تجهیزات فشار قوی و در سطوح ولتاژ بالا بسیار کاربرد دارد.اگرچه SF6 خالص به لحاظ شیمیایی خنثی می باشد، اما در عین حال یک گاز گلخانه ای قوی با یک شبکه مولکولی است که خواص آن در شرایط گرما، بسیار فراتر از دی اکسید کربن خواهد بود. علاوه برجنبه های زیست محیطی، از جهت اقتصادی نیز، نشتی گاز SF6 گران تمام شده و هزینه تعویض آن بسیار زیاد می باشد. 

روشهای رایج برای بازرسی نشتی SF6 ، شامل استفاده از صابون است که با این عمل، در صورت وجود نشتی، حبابهای گاز در محل نشتی ظاهر می شوند و بدین ترتیب نشتی تشخیص داده می شود. 

ادامه مطلب ...

انواع سیمها

انواع سیم :

1-سیم افشان : مانند سیم بلندگو.

2-سیم لاکی (شار لاک دار) : مانند سیم به کار رفته در سیم پیچی موتورها و ترانس ها که دارای عایق لاکی می باشد

3-سیم شیلددار : این سیم خاصیت حذف پارازیت را دارد مانند سیم هد یا میکروفون و آنتن تلویزیون رنگی

4-سیم آنتن : معمولا در تلویزیون ها دو نوع سیم آنتن به کار می رود.

انواع سیم

5-کابل نوری : کابل  نوری  رشته ای سیم مانند است از جنس شیشه و پلاستیک که اطلاعات دیجیتالی (صوتی یا تصویری) توسط فرستنده ای که در ابتدای کابل نوری قرار دارد به نور تبدیل شده و توسط  یک  دیود لیزری در طول سیم با سرعت نور ارسال گردیده و در انتهای سیم مجددا اطلاعات نوری توسط گیرنده به اطلاعات الکتریکی تبدیل می شود.این سیم ها با طول های مشخص به فروش می رسد و در آن ها اتلاف انرژی بسیار کم بوده و وجود نویز نیز کم می باشد و میدان های مغناطیسی بر روی آن بی تاثیر می باشد.  ادامه مطلب ...